Tirkka kirjoitti:Mun ratkaisuehdotus tuohon olisi se että "rangaistaan" huonosti käyttäytyviä oppilaita pistämällä ne tekemään jotain ylimääräisiä tehtäviä (eli siis samaan tapaan kuin ainakin joskus oli ehdot jos sai jostain aineesta nelonen todistuksessa) koulussa lomalla sen jälkeen kun on vaikkapa kolme kertaa riittävässä määrin häiriköinyt.
Jotenkin sellanen kutina ettei toimi näihin pahimpiin tukareihin.
Tirkka kirjoitti:En kyllä itsekään antaisi opettajalle valtuuksia kovin merkittävään voimankäyttöön riehuvien oppilaiden käsittelyssä, mieluummin vaikka joku vahtimestari kouluihin tuollaisia juttuja varten.
Vahtimestarilla on tasan joka miehen oikeudet, eli koulussa kaiketi sitten vielä opettajaakin vähäisemmät? Jos noita tilanteita varten joku palkataan, on sen oltava järjestyksenvalvoja.
Väkivalta on p****estä joo, mutta kyllä jonnejen pitää oppia, ettei mitä tahansa voi tehdä ilman seurauksia. Joku jälki-istunto ei ole näille ollut koskaan mikään seuraus vaan sillä leuhkitaan kulman takana röökillä muille idiooteille. Koulusta erottaminen nyt ekana tulee mieleen, mutta sekään ei toimi niiden kohdalla, joiden vanhemmat eivät a) välitä tai b) suostu näkemään omassa kullannupussaan mitään pahaa. Kasvatus on ulkoistettu kouluille ja sitten kun nämä räkikset tekevät mitä lystää, niin uraohjukset tulevat ja solvaavat opettajaa.
Juuri tässä jokin aika sitten kuulin kouluavustajana toimivan tuttavani saaneen erittäin härskejä puheluita, suoranaisia uhkailuja ja solvauksia, kun oli erehtynyt ehdottamaan erään tunnevammaisen ja väkivaltaisen adhd-kakaran siirtämistä erityisluokalle.
Kyllä sitä omaankin aikaan pahimmat häiriköt itketti opettajia jne, mutta silloin sentään poistuttiin luokasta kun käsky kävi. Se oli usein vielä sitä, mitä nämä nulikat halusivat. Nykyajan penskoilla tuntuu olevan joku pätemisen tarve ja sitä helpottaa se, kun pätemisen voi suorittaa jonkun mystisen "Sä et saa tehä mulla mitään" -kilven takaa. Vähän kun kusipääpoket seduloiden ovella, sillä erolla että nämä jonnet ottaisivat itse neppariin kymmenen kertaa kymmenestä.
Ja sitten tämä s****nan kamerakännykällä kuvaaminen. Toikin jätkä olisi voinut ehkä jopa itsenäisesti poistua tilanteesta "arvokkaasti", ellei kaverit olisi kuvanneet vieressä monella kännykällä. Eihän jonnen itsetunto olisi sitä enää kestänyt, niin piti katsoa bluffi loppuun asti.